Na první pohled by se mohlo zdát, že úloha vynásobit dvě přirozená čísla je nezajímavá.
Známe přece už ze základní školy algoritmus, u kterého stačí umět malou násobilku a sčítat, a úloha je vyřešená.
Tato kapitola by měla být důkazem, že úloha zajímavá je, protože metod řešení existuje celá řada.
Egyptské a ruské násobení je založeno na binárním rozvoji násobence.
Cauchyovo komplementární násobení využívá zápis čísel pomocí záporných cifer.
Čínské násobení je grafické, a tedy pro žáky s vrozeným odporem k matematice možná nejpřívětivější.
Zjednodušení násobení velkých čísel přinesly
tabulky kvadrátů , japonský
soroban a
Napierovy kosti, vynález Johna Napiera, otce logaritmu.
Kromě algoritmů, které urychlují násobení zpaměti a na papíře, si také ukážeme efektivní algoritmy pro počítačové násobení.
Při násobení velkých čísel se vyplatí zapsat čísla v tzv.
redundantní binární soustavě, kde je dovolena kromě cifer 0 a 1 i cifra -1.
Moderní éru násobení velkých čísel odstartovaly ale zejména
Karacubův algoritmus a modulární násobení, které taktéž představíme.
Kapitolu zakončíme přehledem v současnosti nejrychlejších známých počítačových algoritmů pro násobení.