|
Podnětem k výstavbě přehrady byly povodně v letech 1885, 1888 a 1897, které
způsobily značné škody v přilehlém území středního a dolního toku Doubravy.
Proto byl v roce 1889 tehdejší zemskou komisí pro úprvu řek vypracován generální
program, který zahrnoval úpravu řeky Doubravy od jejího zaústění do Labe až
po město Žleby v délce 21,7 km a zřízení čtyř ochranných nádrží. Nádrže s obsahem
více než 1,3 mil. m3 měli zachytit přívalové vody i pohyb štěrkových splavenin
z přítoků Doubravy.
Byly uvažovány v profilech nad Žleby, Ronovem a Pařížovem a dále na levostranném
přítoku Doubravy na Hostačovce nad Žleby. Vyhláška o zahájení vodoprávního řízení stavby Před valstní souvislou úpravou řeky byla dána přednost budování údolní přehrady
u Pařížova jako prostředku, kterým lze nejbezpečněji ovládat vodní poměry říční
oblasti. Projekt na tuto stavbu, zpracovaný technickým odddělením zemského
výboru pro vodní stavby, byl schválen v dubnu 1908 nákladem 1,5 mil. rakouských
korun. Ještě v měsíci srpnu téhož roku byl vydán vodoprávní povolovací výměr
a na jaře roku 1909 byla stavba zahájena firmou Křička a Dvořák, pracemi
na obtokové štole a ochranném kamenném jezu napříč údolím. Tyto objekty měly
zajistit ochranu staveniště vlastní přehradní hráze před přívaly velké vody. Štola
byla ražena z obou stran. Zároveň se provádělo hloubení šachty v ose štoly. Hornina
ve štole byla velmi pevná rula, na mnoha místech prostoupená měkkými vrstvami.
Proto během výstavby bylo třeba používat důkladné výdřevy. Jez i obtoková štola
byly dokončeny na jaře roku 1910.
Geologickým průzkumem byla v ose hráze zjištěna rula s nepravidelně umístěnými
slídnatými částicemi. Na některých místech byly v rule objeveny pecky dvojslídnaté
žuly, jinak zbarvené. V horních vrstvách se vyskytovaly lavice o mocnosti
10-80 cm. V hloubkách pod 7 m byla nalezena rula ve vrstvách nerozrušených.
Nad pevnými lavicemi po celém povrchu území byly zjištěny pokryvné útvary,
tvořené hrubými štěrkovými sutěmi o mocnosti několika decimetrů. Na levém
svahu dosahovali až 3 m. Povrch hrubých štěrků kryl místy diluviální štěrk a hlína,
nejmocnější na severním svahu.
Rozestavěná hráz přehrady Základová spára přehradního tělesa je 7 m pod dnem původního řečiště. Pro zdivo
hráze bylo použito zdravé ruly z lomu nad přehradou v celkovém množství 35000 m3
kamene. Dopravován byl po úzkokolejné drážce pod pravé úbočí, kde byl omyt
proudem vody, akumulované v nádrži nad staveništěm. Cementotrasová malta
byla vyráběna z čistého labského písku. Celkem bylo na stavbě spotřebováno
310 vagónů písku a 460 vagónů cementu. Tras byl dovážen až z Vestfálska.
Po dokončení stavby hráze byla štola v místě šachty osazena třemi výpustními
potrubími o světlosti 800 mm a zabetonována.
V srpnu 1913, kdy byla přehrada dokončena, bylo započato s napouštěním nádrže.
Předpokládalo se že k naplnění dojde během čtyř týdnů, nádrž však byla plná
již čtvrtý den vlivem přívalové vody z průtrže mračen v oblasi Železných hor.
Přehrada obstála při náročné zkoušce, a tím byla zhodnocena úspěšná práce
500 domácích a italských dělníků. Kolaudace vodního díla se uskutečnila v listopadu 1913.
Obrázky z výstavby přehrady > |
|